Kto by nepoznal a niekedy nevyužil možnosť nakúpiť v internetovom obchode. Z pohodlia domova av ktorúkoľvek dennú či nočnú hodinu objednáte, tovar rovno zaplatíte a už len čakáte na jeho doručenie, prípadne na výzvu na osobný odber. Ale čo keď objednaná vec v skutočnosti nevyzerá ako na fotke alebo nemá deklarované vlastnosti? Je možné ju vrátiť a požadovať späť peniaze? A nevadí, že je vyskúšaná?
Občiansky zákonník nazýva internetový predaj trochu cudzie ako „uzatváranie zmlúv dištančným spôsobom“. Charakteristické pre takto uzavreté zmluvy je ich dojednanie medzi osobami, ktoré nie sú prítomné v jednom okamihu na rovnakom mieste. To je najčastejšie práve cez internet či po telefóne, ale môže sa jednať aj o rôzne ponukové katalógy, teleshopping a iné prostriedky umožňujúce komunikáciu na diaľku. Zmluva je uzatvorená, akonáhle dôjde vaša objednávka obchodníkovi. Vôbec nezáleží na dobe platenia alebo na spôsobe odovzdania tovaru. Od tejto chvíle máte právo na dodanie objednaného tovaru, povinnosť si ho prevziať a uhradiť kúpnu cenu. Obchodník je danou zmluvou tiež viazaný a nemôže už napríklad zvýšiť cenu.
Povinné informácie
Ochrana spotrebiteľa spočíva predovšetkým v zaistení informácií, ktoré musia pred uzavretím zmluvy zaznieť. Je ich celý rad a väčšinou ich nájdete v obchodných podmienkach e-shopu. „Obchodník musí predovšetkým oznámiť svoju totožnosť a kontaktné údaje, popísať ponúkaný tovar, uviesť jeho cenu vrátane všetkých daní a poplatkov a tiež spôsob platby a doručenia. Nesmú chýbať informácie o práve od zmluvy odstúpiť ao nákladoch spojených s vrátením tovaru,“ vymenováva Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Po dojednaní objednávky je po obchodníkovi vyžadované zaslať zákazníkovi potvrdenie o jej uzavretí spoločne so znením obchodných podmienok v elektronickej podobe.
Právo na odstúpenie
Zákon umožňuje spotrebiteľom odstúpiť od kúpnej zmluvy do 14 dní od prevzatia tovaru bez toho, aby bolo nutné to akokoľvek zdôvodňovať. Podmienkou je, aby bola zmluva uzatvorená na diaľku, pre predaj v kamennej predajni toto pravidlo neplatí. Ak sa pre odstúpenie rozhodnete, nemôžete byť nijako postihovaní (napríklad zrážkou z ceny alebo zmluvnou pokutou). Ak je objednávka rozdelená do niekoľkých zásielok, plynie 14-dňová lehota na odstúpenie od zmluvy od doručenia poslednej z nich. Pri tovare, ktorý má byť pravidelne a opakovane zasielaný, potom od prvej dodávky.
„Odstúpenie stačí počas 14-dňovej lehoty odoslať na adresu prevádzkovateľa e-shopu. Nevadí teda, keď mu odstúpenie dôjde neskôr, dôležitý je dátum odoslania. Pokiaľ vás obchodník na možnosť odstúpiť od zmluvy neupozorní, má to za následok predĺženie 14-dňovej lehoty o jeden rok. Ak vás o tom poučí dodatočne, počíta sa od tejto chvíle oných 14 dní,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová.
Vracia sa všetko
Zaslaním odstúpenia od zmluvy to ešte len začína. Zakúpený tovar musíte do 14 dní od tejto chvíle vrátiť späť obchodníkovi av rovnakej lehote by vám mali doraziť aj peniaze. Obchodník však platbu môže pozdržať do doby obdržania tovaru alebo aspoň doloženia jeho odoslania. Náklady spojené s vrátením tovaru späť obchodníkovi nesiete vy, ibaže sa k vám pred uzavretím zmluvy nedostala informácia o povinnosti ich hradiť. V takom prípade idú za prevádzkovateľom obchodu.
Obchodník musí vrátiť celú čiastku, ktorú od vás na základe zmluvy prijal, vrátane nákladov na dopravu k vám, avšak iba do výšky najnižšej ceny ním ponúkanej dopravy (nepočíta sa osobný odber). Peňažné prostriedky vracajú rovnakou formou, ktorou bolo platené, prípadne v inej forme, už odsúhlasíte alebo ktorá pre vás neznamená náklady navyše.
Vyskúšať, ale nezničiť
Niektoré internetové obchody v rozpore so zákonom vyžadujú vrátenie tovaru v originálnom neporušenom obale alebo odmietajú prevziať tovar, ktorý nesie známky vyskúšania. Zámerne tak ignorujú hlavný účel práva na odstúpenie v 14-dňovej lehote, a to overiť si, ako tovar vyzerá a aké má reálne vlastnosti. A to nejde inak, než že si ho vyskúšate. Na druhej strane niektorí spotrebitelia vracajú tovar značne zničený, pretože ho intenzívne používali.
„E-shop však nie je požičovňa, a preto je zneužívanie práva alebo nedbalé zaobchádzanie a poškodenie veci ošetrené zodpovednosťou spotrebiteľa za zníženie hodnoty tovaru. Ak obchodník zistí poškodenie, má nárok na náhradu, ktorú si strhne z vrátenej čiastky. Absencia poučenia o práve od zmluvy odstúpiť však znamená pre obchodníka stratu nároku na túto náhradu,“ uvádza Eduarda Hekšová.
Nie všetko ide vrátiť. Od niektorých zmlúv odstúpiť jednoducho nemožno, aj keď boli uzavreté takzvane na diaľku. Pri tovare je to dané určitou faktickou prekážkou ďalšiemu predaju, ako je spotrebovanie veci, jej zmiešanie s inou alebo náchylnosť na skazenie, ďalej upravenie podľa špeciálnych požiadaviek a prianí spotrebiteľa (tovar na mieru), prelomenie hygienického obalu, chrániaceho zdravotnú nezávadnosť, alebo narušenie obalu pri počítačových programoch, diskoch s hudbou či filmami.